Příprava stroje a ND ssebou na delší cestu

Sem všechny zkušenosti, vylepšení, problémy apod. (motor, pneu, brzdy apod.)

Příprava stroje a ND ssebou na delší cestu

Příspěvekod ZdendaJi » sobota 09 leden 2016, 22:42

V létě, a to silně doufám, vyrazím na tříměsíční cestu na východ. Zatím bych to viděl na tři stány, podívat se na mrtvé jezero, nebeské hory a navštívit čingischánovu hrobku. Jenže stroj už má za sebou 70 tisíc km od novoty pod mým velením a možná by chtělo něco vyměnit než vyrazím a možná by se hodilo pár věcí vzít ssebou. Vzhledem k tomu, že pojedu sám budu mít na motorce "hodně" místa; Vzdálenost 16-20 tisíc km, podle toho jak se mě bude chtít daleko dojet; si hodlám vzít pár náhradních dílů a nářadí než obvykle (pneumatiky, 4 klíče na všechno, jedna duše a 3litry oleje). Zatím to téměř vždy stačilo až na ložiska v zadním kole a olej do motoru, ale...

Určitě vyměním: přední i zadní destičky, svíčku, fajvku, ložiska v kolech, brzdovou kapalinu, olej a filtr, olej v předních tlumičích a akumulátor.

Určitě zkontroluji: míru vytahanosti rozvodového řetězu, opotřebení vodítek a napínák rř, tloušťku brzdových kotoučů, opotřebení spojky a vačky, přední tlumiče. Až bude tepleji projedu se na slovensko a změřím spotřebu benzínu i oleje po silnici. Když bude OK tak bych motor asi dále neřešil.

SSebou bych vzal jako náhradní díly: přední a zadní pneu, dvě duše, přední + zadní destičky, kompletní řetězovou sadu, svíčku, filtr oleje, cdi jednotku, zapalovací kablík, regulátor napětí pro alternátor, spojkové obložení včetně pružin, napínák rozvodového řetězu-pružinku a všechna ložiska do kol.

Mám smysl rozebírat a kontrolovat nějak zadní tlumič když funguje ?

Na co byste se ještě podívali a co byste ssebou pro jistotu vzali ?

Díky.
ZdendaJi
 
Příspěvky: 26
Registrován: čtvrtek 07 leden 2016, 00:47

Re: Příprava stroje a ND ssebou na delší cestu

Příspěvekod Wáca » neděle 10 leden 2016, 01:45

já bych třeba spojku netahal a vyměnil jí před jízdou, ikdyž moc místa nezabere. Kouknul bych na čep u předního brzdiče na ktezém jsou desky, jestli jde povolit, rád teplem a bordelem zaroste.
Ale co hlavně, vzal bych jinou moto, hlavně tedy kvůli intervalu oleje. 6x ho měnit by se mi fakt nechtělo.
Uživatelský avatar
Wáca
 
Příspěvky: 662
Obrázky: 0
Registrován: pondělí 31 srpen 2009, 12:21
Bydliště: Liberecký kraj

Re: Příprava stroje a ND ssebou na delší cestu

Příspěvekod ZdendaJi » neděle 10 leden 2016, 11:10

Wáca píše:já bych třeba spojku netahal a vyměnil jí před jízdou, ikdyž moc místa nezabere. Kouknul bych na čep u předního brzdiče na ktezém jsou desky, jestli jde povolit, rád teplem a bordelem zaroste.
Ale co hlavně, vzal bych jinou moto, hlavně tedy kvůli intervalu oleje. 6x ho měnit by se mi fakt nechtělo.


Měním po 5 tisících od začátku. A nyní přidávám navíc chladič oleje s ventilátorem.

Když jiný stroj tak který ?
Vzduchem chlazený jednoválcový motor, karburátor, bez zbytečné elektroniky kromě zapalování a regulace napětí, hmotnost prázdného maximálně 180kg a dobrá spolehlivost. Co jsem kdysi zjišťoval tak jediná náhrada je XT a to je to samé.
Nejezdím jen po kvalitních cestách asfaltových, či prašných, ale zajíždím i mimo, do terénu, který ještě s naloženou motorkou zvládnu. Občas zapadnu, musím tlačit, někdy je problém i při zajíždění na noc, aby se člověk schoval před zvědavci a další situace kdy mám s dominátorem co dělat, abych ho dostal dále. Hmotnost je největší problém.

Africatwin a Supertenere, vodní chlazení, jsou v terénu moc vysoké na svoji hmotnost a když je naložím tak jsou neovladatelné při zastavení a držení celé váhy na jedné noze. (měřím 183). U nových strojů bych se obával složitější elektroniky a kvality zpracování vzhledem k neustálému snižování cen (díval jsem se na neustále stížnosti týkající se nových bmw, kvalita hondy, co vím, také rapidně klesla ve srovnání s dřívějšími časy atd.).Navíc peníze, které bych investoval do nového stroje můžu investovat do několika cestovních projížděk.
ZdendaJi
 
Příspěvky: 26
Registrován: čtvrtek 07 leden 2016, 00:47

Re: Příprava stroje a ND ssebou na delší cestu

Příspěvekod rastakvajanasta » neděle 10 leden 2016, 13:19

Někdo objede zeměkouli na třiapůli s papírovou mapou, jiný nepřekročí hranici na ničem jiném než plně vybaveném velkém cesťáků a s GPS. Takže záleží čistě na tobě. Podle mě se to na to Dominu ujet dá. Za velký slabiny na takovou cestu považuju absenci kick startu, malou nádrž (můžeš řešit kanystrem navíc) a omezenou životnost hlavy motoru při vyšším stavu tachometru. S tím prodlužováním intervalu výměny oleje jsi podle mě dělal od začátku chybu a motor teď může mít vyšší opotřebení. Třeba se ale pletu.

Počítej s tím, že po 70 kkm tě může potkat kterákoliv z těchto závad:

- opotřebená volnoběžka startéru (nenastartuješ)
- K.O. startéru samotného
- problémy kvůli prasklinám v hlavě (vypadnutí sedla ventilu)
- vytečení centrálu
- vymlácení ložisek přepákování
- únava tisícihranu řadící páky
- prasklá příruba karburátoru
- netěsnosti v podtlakovém vedení karburátoru
- opotřebení ložisek v krku řízení
- zatuhlé brzdové třmeny (vodící čepy, pístky)
- opotřebená brzdová pumpa (je třeba repas sada)
- spojka vydrží cca 40 kkm, nevím, kdy naposled ji máš dělanou
- akumulátor je dnes spotřební díl a po dvou letech už může kdykoliv umřít

Tohle vše (a další věci, na který jsem si teď asi nevzpomněl :wink: ) jsem na motorce řešil, mám najeto 125.000 km.
Uživatelský avatar
rastakvajanasta
Moderátor
 
Příspěvky: 878
Obrázky: 40
Registrován: sobota 03 listopad 2007, 22:45
Bydliště: Příbramsko

Re: Příprava stroje a ND ssebou na delší cestu

Příspěvekod ZdendaJi » neděle 10 leden 2016, 19:33

[quote="rastakvajanasta"]Někdo objede zeměkouli na třiapůli s papírovou mapou, jiný nepřekročí hranici na ničem jiném než plně vybaveném velkém cesťáků a s GPS. Takže záleží čistě na tobě. Podle mě se to na to Dominu ujet dá. Za velký slabiny na takovou cestu považuju absenci kick startu, malou nádrž (můžeš řešit kanystrem navíc) a omezenou životnost hlavy motoru při vyšším stavu tachometru. S tím prodlužováním intervalu výměny oleje jsi podle mě dělal od začátku chybu a motor teď může mít vyšší opotřebení. Třeba se ale pletu.

S jawou jsem najezdil taky hodně km, sice jen po evropě, ale byly to dlouhý projížďky a v pohodě, byla celkem pohodlná. Nestěžoval jsem si a ta spotřeba byla supr oproti dominátoru. Sice teda moc nejela, ale v té době jsem byl úplný chuďas a řešil litr spotřeby na 100km navíc jako hrůzu.

Kick starter asi nevyřeším, to je jednodušší vzít náhradní starter ssebou.

Nádrž chci instalovat 23litrů od acerbisu a dva 5 l kanystry vepředu nechám, protože nic většího zřejmě neexistuje. Ideál by byla tak 35 litrů. Párkrát se mi stalo, že 16 litrů + 10 v kanystrech bylo málo a sháněl jsem benzín u domorodců. Při zajíždění mimo trasy nejsou pumpy, takže jedině od místních a tam je kvalita mnohdy hodně špatná. Spotřeba v terénu je kolem 7 na 100km a dojezd 500km už je ucházející.

Až rozeberu motor tak zhotovím fotky a vyložím je na web pro posouzení a uvidíme.

Počítej s tím, že po 70 kkm tě může potkat kterákoliv z těchto závad:
- opotřebená volnoběžka startéru (nenastartuješ)

ta by se dala vzít náhradní

- K.O. startéru samotného

jedině vzít náhradní, ale to můžu vzít půl motorky ssebou. Ale lepší vézt půl motorky, než si nechat něco posílat poštou a čekat kvůli tomu někde 10 dní.

- problémy kvůli prasklinám v hlavě (vypadnutí sedla ventilu)

co s tím ?

- vytečení centrálu

to abych si teda koupil jiný, repasoval jej a původní nechal jako náhradu na příště ?

- vymlácení ložisek přepákování

můžu vyměnit

- únava tisícihranu řadící páky

dá se po cestě přivařit někde v kolchoze jako nouzovka, nebo to mám měnit preventivně ?

- prasklá příruba karburátoru

proč by měla praskat ?

- netěsnosti v podtlakovém vedení karburátoru

nevím co máš na mysli

- opotřebení ložisek v krku řízení

můžu vyměnit, není problém

- zatuhlé brzdové třmeny (vodící čepy, pístky)

zkontroluji v brzké době

- opotřebená brzdová pumpa (je třeba repas sada)

vezmu repas sadu, moc místa to nezabere

- spojka vydrží cca 40 kkm, nevím, kdy naposled ji máš dělanou

mám původní 70tkm, takže asi vyměním, protože občas klouzne, hlavně při opotřebenějším oleji

- akumulátor je dnes spotřební díl a po dvou letech už může kdykoliv umřít

dám nový, po cestě se dá sehnat i jiný a někam jej přidělat, není problém

Anebo koupit zbrusu novou motorku, jak jinak než géeso dvanáctistovku s plnou výbavou, anebo afriku s automaticko převodovkou a jezdit jen po silnici...
ZdendaJi
 
Příspěvky: 26
Registrován: čtvrtek 07 leden 2016, 00:47

Re: Příprava stroje a ND ssebou na delší cestu

Příspěvekod rastakvajanasta » pondělí 11 leden 2016, 09:17

Nádrž chci instalovat 23litrů od acerbisu

Tyhle nádrže jsou zvlášť na nový modely NX skoro k nesehnání, ale možná budeš mít štěstí.

- problémy kvůli prasklinám v hlavě (vypadnutí sedla ventilu)

co s tím ?
... rozebrat a pátrat po prasklinách, když budou - zavařit

- vytečení centrálu

to abych si teda koupil jiný, repasoval jej a původní nechal jako náhradu na příště ?
Rozhodně repase, doporučuju pana Procházku z Čerčan.

- únava tisícihranu řadící páky

dá se po cestě přivařit někde v kolchoze jako nouzovka, nebo to mám měnit preventivně ?
spíš se důkladně podívej v jakým to máš stavu, jestli to není načatý

- prasklá příruba karburátoru

proč by měla praskat ?
hodně běžná závada, praskliny v gumě z únavy materiálu, nezastaví tě úplně, ale motorka jede blbě (dusí se, cuká)

- netěsnosti v podtlakovém vedení karburátoru

nevím co máš na mysli
netěsnost hadiček ovládání podtlakového obohacovače směsi

Anebo koupit zbrusu novou motorku, jak jinak než géeso dvanáctistovku s plnou výbavou, anebo afriku s automaticko převodovkou a jezdit jen po silnici... :lol: Když novotu na takovou cestu tak snad XTZ 660 Tenere, i když i ta je asi docela těžká.
Uživatelský avatar
rastakvajanasta
Moderátor
 
Příspěvky: 878
Obrázky: 40
Registrován: sobota 03 listopad 2007, 22:45
Bydliště: Příbramsko

Re: Příprava stroje a ND ssebou na delší cestu

Příspěvekod ZdendaJi » pondělí 11 leden 2016, 13:08

XT660Z tenere jsem se dival a něco si přečetl, oproti dominátoru by to byl zřejmě pohodlný rychlý stroj na silnici s dobrou ochranou proti větru na helmu. Výkon bohatě stačí, ale těch 25 kg navíc je docela dost. Navíc vodní chlazení což je určitě plus pro motor, ale zase složitější opravy. Řekl bych že letos ještě pojedu na hondě a pak se uvidí. Ale pro dva to musí být mnohem pohodlnější na silnici.
ZdendaJi
 
Příspěvky: 26
Registrován: čtvrtek 07 leden 2016, 00:47


Zpět na Vaše postřehy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 5 návštevníků

cron